فعالان بازي‌سازي با انتقاد از روند مجوزدهي و مميزي بازي‌هاي داخلي، به مشکلات اقتصادي و مهاجرت نيروهاي متخصص اشاره کردند و به سياست‌هاي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي پرداختند که به جاي اينکه حامي صنعت بازي باشد، شرايط را براي بازي‌سازي سخت‌تر کرده است.


در گفت‌وگويي با عنوان «روندهاي مجوز انتشار بازي توسط بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي» در کلاب‌هاوس و با حضور فعالان بازي‌سازي، به چالش‌ها و اختلافات بين بازي‌سازان و بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي پرداخته شد. صادق جبلي يکي از حاضران در اين نشست، درمورد وضعيت صنعت بازي در ايران با بيان اينکه بازار داخلي کشور پرپتانسيل و پرتقاضا است، گفت: باوجود اين، در بازار بازي بين عرضه و تقاضا فاصله بزرگي ايجاد شده است و هرسال اين شکاف بيشتر مي‌شود. در کل مي‌توان گفت که توليدات داخلي نتوانسته پاسخگوي نياز کاربر داخلي و خانواده‌ها باشد.


وي ادامه داد: کاهش عرضه محصولات بازي در بازار داخلي به عوامل بسياري بستگي دارد، از جمله مشکلات اقتصادي و ديگر اينکه ما هم در بحث سرمايه‌گذاري و هم مهاجرت نيروهاي متخصص، چالش جدي داريم و اين مسائل روي کيفيت توليد داخل موثر است. با توجه به بازار رقابتي و اينکه بازار درحال رشد است، درحالي که هزينه رقابت در بازار ايران افزايش يافته، شرکت‌هاي کوچک نتوانستند سهم بازار را بگيرند. نبود حمايت‌ها در حوزه بازي به خصوص حوزه بازي موبايل هم يکي ديگر از چالش‌ها است. با حمايت‌هاي هوشمند مي‌توان فضا را براي بازي‌سازان تسهيل و آرام کرد و البته کارهايي انجام شده، اما کافي نيست.


او با اشاره به درآمد توسعه‌دهندگان بازي از طريق پرداخت درون‌برنامه‌اي، بيان کرد: بازي بازار پرپتانسيلي دارد که حداقل 150 ميليارد تومان و حتي 200 ميليارد تومان فروش بازار است و تعداد افرادي که در اين حوزه فعاليت مي‌کنند، تعداد انگشت‌شماري هستند. عمده اين فروش ساليانه نصيب بازي‌هاي خارجي مي‌شود که در ايران با پرداخت داخلي فعاليت مي‌کنند. با برنامه‌ريزي صحيح و حمايت درست از سمت دولت و نهادهاي مسئول مي‌توان سهم بازار بازي‌هاي داخلي را در اين 150 ميليارد تومان افزايش داد. به اين صورت تاحدي مشکل اشتغال و درآمد بازي‌سازان حل خواهد شد.


اين فعال صنعت بازي همچنين خاطرنشان کرد: طبق برآوردها و گزارش‌هاي کافه بازار و بنياد ملي، حجم تقريبي بازار بازي ايران 9 ميليون دلار و پتانسيل اين بازار بالاي 100 ميليون دلار است و هم‌اکنون بازي‌سازان در اين بازار 100 ميليون دلاري با چالش‌هايي مواجه شدند.


اقدامات بنياد، خلاف استاندارهاي جهاني است
حسين مزروعي، رئيس کميسيون بازي و سرگرمي سازمان نصر، با اشاره به نحوه پيگيري‌ مشکلات بازي‌سازان، اظهار کرد: از حدود يکسال پيش از سمت کميسيون جلسات بسياري با بنياد برگزار و تلاش کرديم تا نظر کارشناسي صنف و بازي‌سازان را با بنياد مطرح کنيم. صحبت ما هم اين بود که تصميمات فعلي بنياد نبايد اقتصاد بازي‌ها را هدف قرار دهد، چون آسيب‌زا هستند. مشکل اصلي براي بازي‌هاي نوپا ايجاد مي‌شود و توسعه چابک محصولات موبايلي را تحت شعاع قرار مي‌دهد. اين اقدامات بنياد خلاف استاندارهايي است که در دنيا رعايت مي‌شود.


وي ادامه داد: وقتي بنياد مجوز پيش از نشر را به صورت اجباري براي همه محصولات در نظر بگيرد، يعني توسعه چابک محصولات را با اختلال جدي روبه‌رو مي‌کند. در اين شرايط تيم‌هاي کوچک با مشکلاتي روبه‌رو مي‌شوند و فعاليت خود را متوقف مي‌کنند. اقتضاي مميزي اين رسانه به سبک ديگري است. رسانه‌اي که هرلحظه محتوايش تغيير مي‌کند، نمي‌توان مانند کتاب مميزي کرد؛ اما الان مميزي بنياد همان مميزي کتاب و فيلم روي بازي است و چنين مميزي روي بازي جوابگو نيست.


اين فعال صنعت بازي‌سازي خاطرنشان کرد: البته برخي از نظرات کارشناسي در جلسات توسط بنياد پذيرفته شد، مانند اينکه بنياد اصرار داشت همه به روزرساني‌هاي بازي‌ها بايد مجدد مجوز بگيرد که بازي‌سازان توضيح دادند که شايد براي يک بازي در روز سه بار به روزرساني صورت گيرد و دريافت مجوز امکان‌پذير نيست و بنياد اين استدلال را قبول کرد. نظرات کارشناسي که در جلسات پذيرفته شد، ضرري براي صنعت بازي نداشت يا حتي اتفاق ناگواري رخ نداد، پس بنياد باقي نظرات کارشناسي اصناف و بازي‌سازان را هم بپذيرد.


بنياد بايد وارد گفت‌وگوي سازنده با بازي‌سازان شود
مزروعي با اشاره به درخواست‌ بازي‌سازان از بنياد ملي بازي‌ها، گفت: بنياد بايد بازي‌سازان گفت‌وگو کند، نه اينکه با اعمال فشار درخواست خود را مطرح کند. همواره براي حل مشکلات ما درخواست جلسه کرده‌ايم. بنياد بايد وارد گفت‌وگوي سازنده با بازي‌سازان شود. از سوي ديگر، گاه درخواست از سمت بنياد است و بنياد تکذيب مي‌کند يا کارشناس رسمي بنياد در جلسه‌اي گفت که پنلي داريم که بازي‌ها را براي مي‌فرستيم و بعد بنياد تکذيب کرد. بنابراين بنياد بايد صادق و همراه بازي‌سازان باشد و فکر نکند بازي‌سازان دشمن بنياد هستند.


او ادامه داد: نه بازي‌سازان نه کميسيون هيچ‌کدام مخالف مجوز و مميزي نيستيم. درخواست شفاف ما حضور بازي‌سازان در شوراي رده‌بندي سني است. هنوز هم درخواست مي‌کنيم؛ اما بنياد جواب روشني به ما نداده است. شفافيت بايد ايجاد شود که اعضاي اين شورا چه کساني هستند و چه تصميماتي در جلسات خود مي‌گيرند. هم‌اکنون بازي‌سازان با شورايي روبرو هستند که نمي‌دانند چيست و بعد اين شورا به ناگاه يک تصميم براي بازي‌سازان مي‌گيرد. مصاديق و ملاک مميزي هم بايد شفاف باشد.


اين بازي‌ساز با انتقاد به مجوز پيش از نشر بازي‌ها، بيان کرد: بازي‌هايي که تعداد نصبشان پايين است يا به صورت نسخه اوليه تست مي‌شوند، بايد بي نياز از مجوز و رده‌بندي سني شوند. يک راه‌حل استاندارد اين است که مانند سرويس‌هاي اشتراک ويديو که اگر کسي محتواي اشتباه گذاشت حذف ‌مي‌شود، اين روش براي بازي‌سازان هم پياده‌سازي شود. ما پيشنهاد داديم تا بازي‌هايي که کمتر از 5000 نصب دارند، يعني هنوز از سمت کاربر ديده نشدند به مجوز نياز نداشته باشند و فرصتي دهيم تا ايده‌هاي خود را تست کنند. البته مي‌توان روي آنها نظارت کرد.


راه‌حل مشکلات، تعامل است
امين شهيدي، يکي ديگر از فعالان صنعت بازي، با بيان اينکه نگاه بازي‌سازان اين بوده که راه‌حل مشکلات تنها گفت‌وگو کردن است، افزود: از همان اول که تلاش کرديم تا مشکلات را با گفت‌وگو و تعامل برطرف کنيم، به همين خاطر کارگروهي تشکيل شد  تا با بنياد مسائل را پيگيري کند اما در نهايت اتفاق مثبتي نيفتاد، تا جايي که براي بازي‌سازان مشکلاتي ايجاد شد و بازي‌ها شدند. خود بازي‌سازان از ابتداي سال 1399 که فشارها ايجاد شد، تلاش کردند تا در آرامش به گفت‌وگو بپردازند؛ اما تغيير تاثيرگذاري از سوي بنياد مشاهده نشد و حتي موانع بيشتر شد.


او ادامه داد: پيشتر هر مشکلي که ايجاد مي‌شد، بازي‌سازان به بنياد ملي به عنوان نهاد حامي صنعت مراجعه مي‌کردند؛ اما حالا که بازي‌سازان فهميدند مشکلات با گفت‌وگو حل نمي‌شود، تصميم گرفتند نامه‌اي براي اعتراض تنظيم کنند. 42 استوديو و 200 بازي‌ساز نامه را امضا کردند تا کميسيون پيگيري مشکلات بازي‌سازان باشد. کميسيون همچنان در حال پيگيري است؛ اما حرف بازي‌ساز شنيده نمي‌شود.


اين بازي‌ساز خاطرنشان کرد: حجم عظيمي از بازي‌سازان درگير مشکلات متعدد هستند و اين مشکلات سبب شده از نظر درآمد ضرر کنند، ‌ گفت: در نهايت تصميم گرفتيم اين بيانيه را به‌صورت عمومي اعلام کنيم. تاکنون 1400 امضا جمع‌آوري شده است که در اين صنعت فوق العاده است و به پشتوانه اين امضاها اقاي اثني عشري رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور، نامه‌اي به وزير ارشاد ارسال کرد.


مارکت‌ها هم از حذف بازي‌ها متضرر مي‌شوند
ثريا رضايي، مدير يکي ديگر فروشگاه‌هاي آنلاين نيز با بيان اينکه حذف هر بازي از استور، هم براي خود و هم براي توسعه‌دهندگان ضرر است، گفت: بازي‌سازان شرکاي تجاري ما هستند و حذف آنها، براي مارکت هم زيان دارد، چون يک شريک تجاري را از دست مي‌دهند و از طرفي نمي‌توانند سرويس مورد نظر را به کاربر عرضه کنند و کاربر به سمت استورهاي ديگر مي‌رود. با وجود اين، مارکت‌ها چاره‌اي جز اجراي دستور قضايي ندارند و زماني که دستور حذف بازي صادر مي‌شود، فرصت تعامل هم نداريم و مجبور به حذف هستيم.


احسان کنگراني، از مديران بخش بازي فروشگاه آنلاين اپليکيشن، با اشاره به حذف بازي‌ها از مارکت‌ها گفت: زماني که دستوري از سمت کارگروه مصاديق محتواي مجرمانه يا حکم قضايي مي‌آيد، ما مم هستيم بازي مورد نظر را حذف کنيم، اگرنه خودمان مي‌شويم. برخي انتقاد مي‌کنند که بدون اطلاع بازي‌سازان، بازي‌هايشان حذف مي‌شود، در حالي که وقتي دستور قضايي داريم نمي‌توانيم مانند قوانين داخلي‌مان، با توسعه‌دهنده تعامل کنيم.


مميزي‌هاي بنياد ملي بازي‌ها، سليقه‌اي است
اميرحسين فصيحي، مديرعامل يکي از استوديوهاي بازي‌سازي با انتقاد از روند مميزي بازي‌ها بيان کرد: بنياد مي‌گويد در همه جاي دنيا نظارت وجود دارد. در حالي که در استورهايي چون گوگل‌پلي نظارت به صورت خوداظهاري است و در بزرگ‌ترين فروشگاه بازي کامپيوتري که استور استيم است، هيچ نوع نظارتي ندارد و حتي رده‌بندي سني هم به دلخواهي است.


وي با بيان اينکه بسياري از مميزي‌ها و اعمال رده‌بندي سني از سوي بنياد بازي‌ها، سليقه‌اي است، افزود: در مواردي در در تعامل با بنياد فهميديم اين موارد فراتر از بحث نظارت است. پس از چند مرحله سانسور به ما اعلام کردند که کيفيت سانسور خوب نبوده و اگر بازي منتشر شود، کيفيت تجربه مخاطب کاهش مي‌يابد. درحالي که تا به حال در بحث مجوزدهي کيفيت مرتبط با تجربه مخاطب مطرح نبوده است. اين صحبت‌ها درمورد کيفيت بازي غيرقانوني بود و ما هم در نامه‌نگاري ذکر کرديم که چنين موردي در حيطه وظايف بنياد نيست و اگر وزارت ارشاد چنين وظيفه‌اي به عهده بنياد گذاشته به اطلاع همه بازي‌سازان برسانند.


فصيحي با انتقاد از اينکه تمامي فرآيند قانونگذاري، اجرا و نظارت در حوزه بازي به يک نهاد سپرده شده است، گفت: در تمام دنيا بازي اول مقوله صنعتي است و بعد فرهنگي و شايد مشکل از اينجاست که از ابتدا بازي در ايران يک مقوله فرهنگي شناخته شده است. به همين خاطر وقتي بازيسازان نمودار سود و هزينه خود را به بنياد مي‌برند تا نشان دهند که به دليل مميزي چه ضررهايي را تحمل کردند، بنياد اهميتي نمي‌دهد. چون دغدغه فرهنگي دارد، اما اگر وزارت ارتباطات يا اقتصاد بخشي از نظارت و قانونگذاري را به عهده مي‌گرفتند، شايد اين مشکلات رخ نمي‌داد.


بنياد بايد جلوي دستگاه‌ها، از بازي‌سازان دفاع کند
محمدمهدي بهفر، مديرعامل يکي از استوديوهاي بازي‌سازي با بيان اينکه بازي‌سازان همواره به دنبال تعامل بودند، گفت: نمي‌توان بنياد را درک کرد که چرا با بازي‌سازان گفت‌وگو نمي‌کند. اگر دستگاه‌هايي مانع ايجاد مي‌کنند، بنياد بايد جلوي اين دستگاه‌ها از بازي‌سازان دفاع کند. اما به جاي دفاع، در جوابيه‌اي اعلام مي‌کنند نماينده‌ها از دستگاه‌هاي ديگر براي رده‌بندي سني و بسياري موارد براي بازي تصميم‌گيري مي‌کنند و بنياد تنها يک راي دارد.  


وي با بيان اينکه حالا کار به جايي رسيده که مي‌گوييم اگر کار بزرگي براي بازي‌سازمان نمي‌کنيد، حداقل جلوي پاي توليدکننده سنگ‌اندازي نکنيد، گفت: بنياد مسئوليت نمي‌پذيرد و زماني که بازي‌سازان سند و مدارکي به بنياد ارائه مي‌دهند که اين نهاد به درستي عمل نکرده است، تکذيب مي‌کند. در اين وضعيت بازي‌سازي درخواست مي‌کند که در شوراي رده‌بندي سني از صنعت بازي يک نماينده حضور داشته باشد که هنوز به اين درخواست پاسخ داده نشده است. ما هم اکنون در کلاب هاوس دعوا نداريم و تنها صحبت مي‌کنيم؛ اما بنياد حضور ندارد. تنها در يک بيانيه که مي‌توان به آن ايراداتي وارد کرد، سلب مسئوليت کرده است.


اين فعال صنعت بازي‌سازي با بيان اينکه بنياد هنوز تکليف استراتژي خود را معلوم نکرده است و صرفا مي‌خواهد مجري يکسري قوانين باشد، ‌ گفت: البته بازي‌سازان مخالف مجوز و قانون‌گريز نيستند. بنياد در حال حاضر يک دستگاه منفعل است و علت انفعال آن هم نداشتن سياست است. اگر محصولي که توليد مي‌شود ايراد دارد، بنياد که در سياست خود حمايت از توليد داخل را تعريف کرده، بايد با بازي‌ساز جلسه برگزار ‌کند تا با هم‌فکري ايراد حل شود.


بهفر ادامه داد: در حالي که وقتي يک بازي مي‌شود، کاربر به سراغ بازي خارجي مي‌رود. سبد محصول خانواده ايراني بايد گسترش يابد. تمام مميزي‌ها موج نااميدي براي جوانان ايجاد مي‌کند، چون مدام فکر مي‌کنند اگر بازي توليد کنند و دستگاه قضا ايراد بگيرد، نهادي نيست که از آنها حمايت کند. بنياد به جاي اينکه کنار ما بايستد، کنار دستگاه‌هاي ديگر است يا بي تفاوت گذر کرده است.


بدون اطلاع‌رساني، بازي‌ها را مي‌کنند
امير انواري، مدير يکي از استوديوهاي بازي‌سازي، درمورد تجربه خود از ينگ بازي‌هايشان گفت: اوايل سال گذشته بدون هيچ اطلاع قبلي، دو بازي جدي ما از روي مارکت حذف و بدون هيچ توضيحي از حالت انتشار خارج کردند. اين بازي‌ها حداقل يک سال در مارکت‌ها حضور داشتند و تعداد کاربر بالايي داشتند. اين بازي‌ها محتواي خاصي نداشتند که حساسيت‌برانگيز شود و پس از پيگيري ما از بنياد ملي بازي‌ها، پايان سال گذشته يکي از بازي‌ها به مارکت برگشت. اما درمدتي که بازي‌ها از مارکت حذف شدند، بخش قابل توجهي از درآمد استوديو از دست رفت، چون اين استوديو با سرمايه شخصي شکل گرفته بود.


وي با بيان اينکه مميزي‌ها اظهارنظر سليقه‌اي است و مصاديق مشخص برايشان وجود ندارد، اظهار کرد: در کنار ايرادهاي متعددي به بازي‌ها گرفته مي‌شود که منطق ندارد و ما مجبور به اعمال تغييرات مورد نظر آنها هستيم. بنياد خانه بازي‌سازان است. در ايران بيش از 100 عنوان بازي توليد نمي‌شود بعد به ناگاه چند بازي را حذف مي‌کنند. با اين روند بازي و بازي‌سازي باقي نمي‌ماند. وقتي بازي‌سازي نباشد بنيادي هم براي نظارت وجود ندارد.


 


منبع :yjc.news


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

خرید سکه ساکر استارز محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین جستجو ها


کارساز هاست کلينيک ليزر موهاي زائد معماری داخلی و دکوراسیون منزل medical device marketing به کجا چنین... رابینز Real money Zanouba Sean